Munchkin: Taistelu Carcassonnen herruudesta
Carcassonne-Munchkin -crossover
Kehitysvaiheessa. Jokainen tekstissä mainittu numeroarvo vaatii todennäköisesti hiomista.

Peli aloitetaan pelaamalla normaalisti yksi Carcassonne-matsi päätökseensä, jonka jälkeen pisteet lasketaan tavallisesti. Pisteet eivät kuitenkaan vielä ilmaise voittajaa, vaan niitä käytetään seuraavaksi tulevassa huutokaupassa rahana.

Huutokaupassa kaupataan yksi kerrallaan (2x pelaajien määrä) satunnaisesti valittua hirviökorttia Munchkinista. Jokaisen kortin lähtöhinta on yksi piste. Pelaajat eivät saa tietää myynnissä olevien korttien tasoa ennen kuin ne tulevat myyntiin. Kaupassa pelaajat tahtovat haalia itselleen mahdollisimman monta korkealevelistä hirviötä, hirviöiden erikoisominaisuuksilla tai Bad Stuffilla ei ole merkitystä. Ostettuaan hirviöitä asettelevat pelaajat hirviönsä ja kaikki tavalliset nappulansa (tästä lähtien "ritarit") takaisin pelilaudalle. Se pelaaja jolla jäi eniten rahaa yli huutokaupasta sijoittelee yksiköt ensimmäisenä. Tasatilanteessa heitetään noppaa. Ensimmäisen vaiheen pisteillä ei huutokaupan jälkeen ole muuta merkitystä.

Asetteluosiossa pelaajat asettelevat yksi kerrallaan ritarinsa ja hirviönsä pelilaudalle. Yksiköt voi asetella täysin miten haluaa, mitään rajoituksia ei ole.

Seuraavaksi seuraa taisteluosuus. Pelaajat liikuttavat tavallisia nappuloitaan ja ostamiaan hirviöitä kartalla ja käyvät taisteluita muiden pelaajien kanssa. Taisteluosuus kestää 8 vuoroa ja sen loputtua jokainen pelissä yhä oleva yksikkö asetetaan kontrolloimaan peltoa, kaupunkia, tietä tai luostaria (pelaaja päättää mitä) siinä ruudussa jossa yksikkö lopussa on. Tämän jälkeen lasketaan pisteet normaalien sääntöjen mukaan, ja eniten pisteitä saanut voittaa.

Jokaisella yksiköllä on vuorossa neljä pistettä liikettä. Tietä pitkin tai kaupungin sisällä siirtyminen vaatii puoli pistettä liikuttua ruutua kohden, muualla yhden. Jokien ylittäminen vie kaksi pistettä liikettä. Jokainen pelaaja liikuttaa vuorollaan kaikkia yksiköitään ja valitsee sitten tahtooko näiden käyvän taisteluita.

Taistelun voi aloittaa kun pelaaja on liikuttanut kaikkia yksiköitään ja osa niistä on päätynyt samaan ruutuun vastustajan yksiköiden kanssa (tai kaupungin muureille, ks. alla). Pelaajat voivat halutessaan myös pitää yksiköitään samassa ruudussa ilman taistelua, ja yhdessä ruudussa voi olla miten monta yksikköä kerrallaan tahansa.

Taistelussa lasketaan ruudussa olevien yksiköiden vahvuudet yhteen ja lisätään molempien puolten vahvuuksiin 1D6. Yhden ritarin vahvuus on 3 pistettä, ison ritarin 6. Hirviöillä on tasonsa verran vahvuutta. Hävinneellä puolella olleet yksiköt poistetaan pelistä.

Jos kaupungissa on valmiiksi yksiköitä, sinne liikkuvat uudet yksiköt pääsevät sisään taisteluitta vain jos kaikki sisällä olevat pelaajat tahtovat nämä sisälle päästää. Jos osa sisällä olevista yksiköistä tahtoo päästää ulkona olevat sisään ja osa ei, käydään kaupungin sisällä taistelu. Jos kaikki sisällä olevat yksiköt tahtovat päästää ulkona olevat sisään, pääsevät ne sisälle normaalisti. Jos ulkona olevia yksiköitä ei tahdota päästää sisään, seuraa taistelu jossa kaikki kaupungissa olevat yksiköt puolustavat automaattisesti kaupunkia hyökkääjiä vastaan. Kaupungin puolustajat saavat yhden pisteen lisää vahvuuteensa kaupungin koon mukaan - kahden ruudun kokoinen kaupunki antaa 1 pisteen, kolmen ruudun kokoinen 2, jne. Jos hyökkäys onnistui, hyökkääjät siirtyvät automaattisesti kaupungin sisälle (Vaikka olisivat käyttäneet jo liikkeensä).

8 vuoron jälkeen kaikkien pelaajien pisteet lasketaan normaalisti. Hirviökortit lasketaan yhdeksi ritariksi pistelaskutarkoituksessa.